Digital transformation and Corporate Education

A case study on a business management consulting company

  • Adriana Moraes FATEC Barueri
  • Sabrina Ramos FATEC
  • Viviane Batista FATEC Barueri
  • Alair Helena Ferreira Hayashi FATEC Barueri
Keywords: Skills, Corporative Education, Digital Transformation

Abstract

This research presents the relevance of Corporate Education for companies to develop organizational and individual skills, improving existing ones and promoting new ones, as, in the current scenario, there is a continued concern regarding the effective use of technological resources. From this perspective, a case study was carried out in a company in the business management consulting and auditing services sector, with the aim of verifying how it is inserted in the context of digital transformation and how it implements Corporate Education for the professional development of its employees. applying a questionnaire via Google forms. It was observed that the business institution studied allocating resources and uses Corporate Education tools efficiently. Thus, it develops and engages employees, as they, during the research, demonstrated that they are satisfied and motivated with these initiatives.

Author Biographies

Adriana Moraes, FATEC Barueri

Egressa do Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos

Sabrina Ramos, FATEC

Egressa do Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos

Viviane Batista, FATEC Barueri

Egressa do Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos

Alair Helena Ferreira Hayashi, FATEC Barueri

Professora do Ensino Superior da Faculdade de Tecnologia de Barueri (SP) e Agente de Inovação da Assessoria de Inovação do Centro Paula Souza (CPS)

References

ALVES, M.; ANDRÉ, C. F.; MENDEZ, N. D. D. Microlearning na Educação Corporativa em tempos de geração C. Revista Intersaberes, v. 15, n. 34, p. 22-36, jan./abr. 2020.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA. Guia de referência para atuação em gestão da inovação com foco em transformação digital. Brasília: CNI, 2021. 29 p.

CONQUIST. Escala de Educação Corporativa. Conquist Consultoria Empresarial, 2033. Disponível em: . Acesso em: 01 nov. 2023

EBOLI. Educação Corporativa no Brasil: da prática à teoria. ENANPAD, p. 1 – 16, 2004.

FRANCELINO, V. O.; PELÚCIO, N. S.; MONTEIRO, A. S.; BARBOSA, M. V.; IZOLDI, N.C. Educação Corporativa e seus benefícios às organizações e aos colaboradores: um estudo de caso da Natura. SEGeT, p. 1-16, out/nov. 2016.

GHEDINE, T.; TESTA, M. G. Compreendendo as iniciativas de educação a distância via internet: estudo de caso em duas grandes empresas no Brasil. RAP, Rio de Janeiro, p. 427 – 455, mai./jun. 2006.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa, 7. ed. São Paulo: Atlas, 2022. 208 p.

HALF, R. Transformação digital: prioridades e desafios de empresas no Brasil. Insper, 2021. Disponível em:< https://www.insper.edu.br/wp-content/uploads/2021/09/Transformacao_Digital_Robert-Half_Insper_SET2021.pdf>. Acesso em 7 abr. 2023.

IBGE. Concla: Comissão Nacional de Classificação - CNAE 7020-4/00. Disponível em: https://concla.ibge.gov.br/busca-onlinecnae.html?subclasse=7020400&tipo=cnae&view=subclasse. Acesso em 28 set. 2023.

INSEAD. The Global Talent Competitiveness Index. Instituto Europeu de Administração de Empresas, 2022. Disponível em:< https://www.insead.edu/sites/default/files/assets/dept/fr/gtci/GTCI-2022-report.pdf>. Acesso em: 16 mar. 2023.

MADRUGA, R. Treinamento e desenvolvimento com foco em Educação Corporativa. 1.ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2018. 281 p.

MARQUES, M.; NETO, S. L. Capital humano e TI gerando vantagem competitiva. RAE eletrônica, v. 1, n. 1, jul. /dez. 2002.

MARTINS, A.; FUERTH, L. R. A Educação Corporativa e o processo de requalificação profissional das empresas brasileiras. Revista Cadernos de Administração, p. 1-20, 2008

MORAES, A.; SOUZA, L. N.; LIRA, R. G.; SILVA, S. R, HAYASHI, A. H. F. Automação e personalização: trilhas de aprendizagem no contexto da Educação Corporativa. Revista InGeTec, v.1, n,3, dez. 2022.

MOZZER, Guilherme Jair. Gamificação e seus benefícios para a criatividade organizacional: uma revisão integrativa da literatura. UNISUL, 2021. Disponível em:< https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/14050>. Acesso em: 8 abr. 2023.

NEVES, J. L. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 1, n. 3, 1996.

OLIVEIRA, K. K. S.; SOUZA, R. A. C. Habilitadores da transformação digital em direção à educação 4.0. Revista Novas tecnologias na Educação, UFRGS, v. 18, n. 1, jul. 2020.

PEREIRA, C. E.; BOSQUETTI, M. A.; PAULA, P. R. P. P. G.; EBOLI, M. Educação Corporativa e Desenvolvimento de Competências: um estudo de caso no setor de auditoria. ENANPAD – 30° Encontro da ANPAD, Salvador/BA, p.1-16, 2006.

SILVA, K. K. A.; BEHAR, P.A.; Competências Digitais na Educação: Uma discussão acerca do conceito. EDUR - Educação em Revista, B.H, v. 35, p. 1-32, 2019.

SILVA, S.W.; SARSUR, A. M.; VASCONCELOS, M. C. R. L.; CRUZ, V. G.; FONSECA, L. R. E-learning e Educação Corporativa: a análise de um programa a partir do princípio da conectividade. Revista Espacio, v. 37, n. 36, p.1-11, 2016.

WEF. Future of Jobs Report. World Economic Forum, 2023. Disponível em:< https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2023/>. Acesso em: 28 abr. 2023

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e método. 2. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Published
2025-03-21