The importance of the internationalization of Micro and Small Companies
Analysis of the advantages obtained by two brazilian companies
Resumo
The purpose of this research was to present an empirical analysis on the theme: the importance of the internationalization of Micro and Small Enterprises (MSE), with emphasis on the process and the advantages obtained by the company after its internationalization. MSE has a fundamental role in the Brazilian economy, according to their employability and geographic devolution rates. In this research, factors that influence the internationalization decision of the MSE were addressed, as well as the internationalization strategy of two MSEs, in addition to presenting some barriers and difficulties encountered by the companies during the process. With the objective of contributing positively to the academic and scientific community, this article sought to understand, in fact, the importance of micro and small companies if internationalize, seeing this process as important, determinant, and crucial to their economic growth and development, in addition to their contribution to the national and international economic development. The research methodology used for this article was exploratory and qualitative, based on primary and secondary data collection.
Referências
ALCOFORADO, F. Globalização e Desenvolvimento. 1st. ed. [Sl]: Nobel, 2006.
ALMEIDA, A. Internacionalização de Empresas brasileiras: perspectivas e riscos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.
ARRUDA, C. A., GOULART, L., BRASIL, H. V. Estratégias de Internacionalização: competitividade e incrementalismo. Fundação Dom Cabral, Rio de Janeiro, 1996.
ASSUMPÇÃO, R. M. Export and Import: Basic concepts and procedures. 1st. ed. [Sl]: Ibpex, 2007.
BARRETTO, A., ROCHA, A. A expansão das fronteiras: brasileiros no exterior. As novas fronteiras: a multinacionalização das empresas brasileiras. Rio de Janeiro, 2003.
BRUYNE, P. D., HERMAN, J., SCHOUTHEETE, M. D. Dynamics of Research in Social Sciences. 2nd. ed. [Sl]: Francisco Alves, v. I, 1991.
CASTRO, C. H. D. Internacionalização: vantagens e desvantagens da exportação. MBC 2010. Available at: <http://www.mbc.org.br/mbc/pb/components/com_medacenter/pop_up_PDF.php?id=773&tipo=Artigos>. Accessed on 28 May 2020.
CAVULSGIL, T., KNIGHT, G., RIESENBERGER, J. Negócios Internacionais: estratégias, gestão e novas realidades. 1. ed. São Paulo: [sn], 2010.
CFA. MPEs são responsáveis por fomentar a economia no país. CFA, 2019. Available at: <https://cfa.org.br/ancoras-da-economia/#:~:text=Segundo%20o%20Servi%C3%A7o%20Brasileiro%20de,36%2C3%25% 2C% 20 respectivamente.>. Accessed on 16 Sep. 2020.
CHIAVENATO, I. Administração Teoria, Processo e Prática. 4th. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, vol. III, 2007.
CIGNACCO, B. R. Fundamentos de Comércio Internacional para Pequenas e Médias Empesas. 1st. ed. [Sl]: Saraiva, 2008.
DABBAH, S. A Solução para Sua Empresa: Exportação. São Paulo: Érica, 1998.
ERIKSSON, K., JOHANSON, J., SHARMA, A. Experimental Knowledge and Cost in the Internationalization process, v. XXVIII, 1997.
FOLSTER, A. E. A. Pesquisa Empírica em Contabilidade Tributária: um Panorama das Pesquisas Tributárias no Brasil. Revista de Administração, Contabilidade e Sustentabilidade, São Carlos, p. 1-16, August 2006.
FURTADO, C. Teoria e política do desenvolvimento econômico. 10th. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
JOHANSON, J., VAHLNE, J. The Internationalization of the Firm: a model of Knowledge Development and increasing Market Commitment. Journal of International Business Studies, Vol. VIII, p. 23-32, 1977.
______________; WIEDERSHEIM, P. The Internationalization of the Firm: four Swedish Cases. The Journal of Management Studies, n. 12th, p. 305-322, 1975.
KEEDI, S. Abc do Comércio Exterior: abrindo as primeiras páginas. 3rd. ed. São Paulo: Aduaneiras, 2009.
LACERDA, A. C. D. O jogo da Competitividade é Global. 1st. ed. Brasília: [sn], 2010.
LUDOVICO, N. Como preparar uma empresa para o comércio exterior. 2nd. ed. São Paulo: Saraiva, 2009.
MATTAR, F. N. Pesquisa de Marketing. Compacta. ed. São Paulo: Atlas, 1996.
MDIC. A Secretária Especial da Micro e Pequena Empresa: MPE. Ministério da Indústrica, Comércio e Serviços, 2018. Available at: <http://www.mdic.gov.br/index.php/micro-e-pequenas-empresa>. Accessed on 31 Oct. 2019.
______. Crescem exportações de micro e pequenas empresas. Ministério da Indústria, Comércio e Serviços, 2019. Available at: <http://www.mdic.gov.br/index.php/ultimas-noticias/2760-crescem-exportacoes-de-micro-e-pequenas-empresas>. Accessed on 15 Jul. 2020.
MELIN, L. Internationalization as a Strategy Process. Strategy Management Journal, v. XIII, p. 99-118, 1992.
MINERVINI, N. O exportador. 6th. ed. São Paulo: Pearson Education, 2012.
OECD. SMEs in the Global Economy: Towards a More Responsible and Inlcusive Globalization. OECD Conference of Ministers Responsible for Small and Medium-Sized Enterprises, Istanbul, 2014. 1-44.
PORTAL DA INDÚSTRIA. CNI e SEBRAE investirão R$ 21 milhões para estimular exportação em pequenos negócios. Portal da Indústria, 2019. Available at: <https://noticias.portaldaindustria.com.br/noticias/internacional/cni-e-SEBRAE-investirao-r-21-milhoes-para-estimular-exportacao-em-pequenos- negocios />. Accessed on 16 Sep. 2020.
PORTER, M. E. Estratégia Competitiva: Técnicas para análise de indústrias e da concorrência. 1st. ed. [Sl]: GEN Atlas, 2005.
ROCHA, A. A Internacionalização das Empresas Braseileiras: estudos de gestão internacional. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.
RODRIGUES, S.B., CHILD, J. Building Social Capital for Internationalization. ANPAD RAC, Rio de Janeiro, Vol. XVI, p. 22-38, February 2012. ISSN ISSN 1.
SEBRAE. Causa Mortis: O Sucesso e o fracasso das empresas nos primeiros 5 anos de vida. Portal SEBRAE, 2014. Available at: <https://m.SEBRAE.com.br/SEBRAE/Portal%20SEBRAE/UFs/SP/Anexos/causa_mortis_2014.pdf>. Accessed on 01 May. 2020.
______. Participação das Micro e Pequenas Empresas na economia brasileira. SEBRAE, 2018. Available at: <http://www.SEBRAE.com.br/SEBRAE/Portal%20SEBRAE/Estudos%20e%20Pesquisa/Participacao%20das%20micro%20e%20pequenas%20empresas.pdf>. Accessed on 08 Oct. 2019.
______. Mais de 40% das exportadoras brasileiras são micro e pequenas. Diário do Comércio, 2019. Available at: <https://dcomercio.com.br/categoria/negocios/mais-de-40-das-exportadoras-brasileiras-sao-micro-e-pequenas>. Accessed on 16 Sep. 2020.
¬¬______. Pequenos negócios em números. SEBRAE, 2019. Available at: <https://m.SEBRAE.com.br/sites/PortalSEBRAE/ufs/sp/SEBRAEaz/pequenos-negocios-em-numeros,12e8794363447510VgnVCM1000004c00210aRCRD#:~:text=No%20Brasil%20existem % 206% 2C4, (16% 2C1% 20million% C3% B5es).>. Accessed on 07 jul. 2020.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1992.
WORTHEM, B. R., SANDERS, J. R., FITZPATRICK, J. L. Program Evaluation - Alternative Approach and Practical Guidelines. New York: Addison Wesley Inc., 1997.
YIN, R. L. Case Study Research: Design and Methods. London: Sage Publications, 1990.
Direitos autorais e propriedade intelectual
Os direitos autorais dos originais aprovados serão automaticamente transferidos à InGeTec, como condição para sua publicação, e para encaminhamentos conexos junto às bases de dados de indexação de periódicos científicos.
Esta cessão passará a valer a partir da submissão dos manuscritos em formulário apropriado disponível no Sistema Eletrônico de Editoração da Revista.
A InGeTec se reservará o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever do (s) autor (es).
A InGeTec adota a Licença Creative Commons de Atribuição (CC-BY) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) em todos os trabalhos publicados, exceto quando houver indicação específica de outros detentores de direitos autorais. Em caso de dúvidas, deve-se consultar a Redação: suporteojs@fatecbarueri.com.br. Além disto, a revista pratica ações de combate ao plágio e à má conduta ética alinhadas às diretrizes do Committee on Publication Ethics (COPE).
